Komunikacja online, zwłaszcza media społecznościowe, to ogromne kopalnie danych, pochodzących z wielu różnych źródeł. Niestety jest to również obszar szczególnie podatny na manipulacje, fake newsy, skrajne emocje i polaryzację. Podczas gdy najczęściej stosowane techniki ekstrakcji danych opierają się na analizie statystycznej i sieciowej, mniej konwencjonalne podejście Argument Mining (AM) daje możliwość kompleksowego badania jakościowego debat publikowanych na platformach i portalach społecznościowych. Takie podejście oferuje bezprecedensowy zestaw narzędzi dla decydentów i badaczy. Jako dziedzina przetwarzania języka naturalnego (NLP) i lingwistyki komputerowej, Argument Mining polega na automatycznej identyfikacji, ekstrakcji i analizie struktur argumentacyjnych w tekstach języka naturalnego, co obejmuje rozpoznawanie podstawowych elementów argumentów, takich jak twierdzenia i dowody.

Pojawia się jednak problem: te nowe techniki są często używane w ograniczony sposób. Badania z wykorzystaniem AM skupiają się głównie na aspektach technicznych lub językowych i pomijają szerszy kontekst społeczny. Mają tendencję do skupiania się na tym, jak przekonujący jest pojedynczy argument, bez rozważania jego miejsca w całej debacie. A przecież debaty publiczne odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu społeczeństwa, angażowaniu ludzi w działania społeczne i tworzeniu więzi. Dlatego w tym projekcie wykorzystujemy techniki oparte na sztucznej inteligencji do analizy i zrozumienia internetowych debat na tematy publiczne w całej ich złożoności, łącząc metody z nauk społecznych i informatyki.

Badanie partycypacji obywatelskiej online w sferze publicznej, debat i argumentacji staje się jednym z najważniejszych wyzwań stojących obecnie przed naukami społecznymi, a zwłaszcza badaniem polityki publicznej. O ile posiadanie ogromnej ilości informacji jest bezsprzecznie wartościowe, o tyle stają się mniej przydatne, a nawet bezużyteczne, jeśli nie możemy przetwarzać danych wystarczająco szybko i wydajnie. Zmniejszenie szumu informacyjnego we współczesnych mediach społecznościowych i wydobycie wartościowych treści z internetowej debaty to prawdziwe wyzwanie, które staje się coraz trudniejsze zarówno ze względu na eksplozję treści, jak i szerzenie się dezinformacji. Z pomocą przychodzi Argument Mining.